Friday, July 9, 2010

Waktu Yang Diharamkan Solat?...

Mmmm.. mesti ramai yang tertanya2 kan... ada ke waktu yang diharamkan solat?... bukan biasanya kita hanya dengar... solat2 yang wajib, yang sunat... dan kita juga tidak dihalang untuk melakukan kebaikan pada bila2 masa asalkan ia tidak bertentangan dengan ajaran Islam...

Mama baru baca nie... dan mama nak share dengan semua kawan2 muslimin dan muslimah di luar sana.... :)

sama2 la kita ingat dan memperingatkan ye :D

ok.... melalui pembacaan mama.. ada 2 waktu yang diharamkan solat... antaranya :

1.Waktu Syuruk
- iaitu 28mins selepas subuh ketika matahari baru naik ke langit. Cthnye ; subuh from 5.35am to 7.05am. 7.05am + 28mins = 7.33am. Therefore from 7.05am to 7.33am ialah waktu syuruk. Waktu ini adalah haram utk melakukan sebarang solat kerana tanduk syaitan berada di antara matahari.

Rasulullah mengharamkan solat waktu ini juga kerana ia menyamai org yang menyembah matahari.
note : Waktu yang diharamkan solat tu, hanya diharamkan solat bagi solat sunat yang tidak bersebab (mutlaq), atau solat sunat yang mempunyai sebab terkemudian (cth: solat istikharah).

Adapun solat wajib (qadha' tu wajib kan) dan juga solat sunat yang mempunyai sebab terdahulu (cth: tahiyatul masjid), maka diharuskan solat pada waktu tersebut.


2. Waktu zawal/Istiwa/rembah
-iaitu matahari berada tegak diatas kepala iaitu apabila kita berdiri tidak kelihatan bayangan kecuali dibawah kaki kita. Waktu inilah api neraka sedang bergeledak dan syaitan berkeliaran. Waktu ini panjangnya dalam 5-10mins sebelum waktu zohor.
Dan sedikit tambahan di sini..

Waktu fadilat/afdal untuk solat ialah :
-sepertiga waktu selepas azan, cthnye 20 mins selepas azan. Pahala yang besar diberikan pada orang-orang yang menghormati dan tidak melengahkan waktu solat. Kecuali Isyak, afdalnya ialah sepertiga malam iaitu sesudah azan hingga 10.30mlm.
note : moga panduan ini dapat kita kongsi bersama dan sama2 lah kita ingat memperingati di antara satu sama lain... :D
Luv,
mamaeja

3 comments:

xkan baca je..mai la komen :)

Cari.. Cari... Cari......